Waarom kras uit glas verwijderen in plaats glas vervangen?
De wereldwijde vraag naar vlakglas is ongeveer 45 miljoen ton per jaar, waarvan 50% wordt geleverd door Azië, 27% door Europa en 15% door Noord-Amerika. Van dit totaal wordt 70% gebruikt voor de bouw, 20% voor interieurinrichting en decoratie, en 10% voor de automobiel-en transportindustrie.
Wij als bedrijf zien het als onze maatschappelijke plicht om uitgekiende technieken toe te passen, zodat de productie van vlakglas verlaagd kan worden. Het verwijderen van krassen en het wegwerken van een glasbeschadiging in plaats van het vervangen van het glas, spaart het milieu door vermindering van het gebruik van grondstoffen en van de te storten hoeveelheid glasafval. Het productieproces van glas uit zand en soda kost veel energie en gaat gepaard met de uitstoot van rookgassen zoals CO2. Doordit enigermate te beperken, dragen ook wij bij aan het sparen van het milieu en bieden we een groen alternatief voor het vervangen.
De CO2 uitstoot bij de productie van glas is (volgens VROM Protocol 9064 2009):
- 0,18 kg CO2 per kg glas (0,45 kg CO2 per m2 per mm dikte)
Inclusief transport van grondstoffen en eindproduct:
- 0,5 kg CO2 per kg glas (1,25 kg CO2 per m2 per mm dikte)
(Het gewicht van glas is 2,5 kg/m2 per mm dikte)
Ter vergelijking, de gemiddelde CO2 uitstoot van een personenauto is 0,13 kg per gereden km.